Budka akustyczna sprzyja równowadze audiosfery w biurze o charakterze open space. Jej celem jest komfort rozmów telefonicznych, biznesowych czy konferencji online. Nie należy zapominać, że standardowe odgłosy biura mają na nas pozytywny wpływ. Paradoksalnie… przynoszą skupienie. Jak działają budki akustyczne i kiedy można je traktować jako stałe stanowisko pracy?
Codziennie jesteśmy częścią zbioru stref dźwiękowych o różnorodnym źródle. Mamy więc fonosferę, tworzoną przez człowieka, np. jego oddech, kichanie, mlaskanie. Jak również sonosferę, której źródłem jest otaczająca rzeczywistość, np. szum wodospadu, dźwięki instrumentów czy przedmiotów użytkowych. Audiosfera to natomiast zbiór wszystkich dźwięków, które charakteryzują daną przestrzeń.
Audiosfera jest naturalnym tworem środowisk biurowo-organizacyjnych.
Każdy z nas (na podstawie przedstawionych odgłosów) jest w stanie określić w jakim środowisku zostały utrwalone. Biurowy szum różni się od gwaru szkolnych korytarzy. Audiosfera biblioteki miejskiej jest zdecydowanie inna, niż ta w przestrzeni konferencyjnej.
Sprawa mogłaby wydać się nie warta zachodu, skoro rozróżnienie poszczególnych audiosfer jest dla nas tak naturalne. Nie trzeba się nad nimi zastanawiać. Jednak badania nad środowiskiem dźwiękowym były realizowane już w późnych latach 60-tych ubiegłego stulecia (np. Schafer, 1969). Przeprowadzili je muzykolodzy i kulturoznawcy.
Dziś wpływ dźwięków na motywację i środowisko pracy zainteresowało innych. Nowe badania wykraczają poza przyglądanie się audiosferze w celach estetycznych. Potwierdzają to liczne artykuły w czasopismach branżowych (np. Pijanowski i in., trendy w zarządzaniu 58 e-mentor nr 2 (89) 2011). Znaczenie jakości natężenia dźwięków stało się istotne. Nie tylko z perspektywy zapewniania pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy (Zhang, 2015). Ale również dla motywacji, skupienia oraz dobrego samopoczucia w przestrzeni biurowej.
Przede wszystkim dlatego, aby zbudować komfortową strefę konwersacyjną. Zarówno dla rozmów biznesowych, jak prywatnych. Obszary przeznaczone do rozmów w firmie rosną na popularności, ponieważ w dobie pandemii pracownicy biur przyzwyczaili się do nieskrępowanych rozmów w zaciszu domowym.
To również znakomita przestrzeń do pracy wymagającej skupienia. Wejście do jednoosobowej budki akustycznej to sygnał: „nie przeszkadzać”.
Warto podkreślić, że zamknięte przestrzenie nie są wyciszone w 100%. Dźwięki wzajemnie przenikają się, utrzymując optymalne natężenie decybeli między strefami. To rozwiązanie jednocześnie pozwala na skupienie, eliminując zarazem uczucie pustki w zamkniętej przestrzeni. Badania pokazują, że takie dość abstrakcyjne kategorie dźwiękowe jak hałas i cisza bezpośrednio wpływają na kondycję człowieka (Kabzińska, 2018 oraz Acun i Yilmazer, 2018, s. 35–36).
Negatywne skutki całkowitego odcięcia bodźców dźwiękowych zaobserwowano wśród użytkowników kapsuł floatingowych. Moda na ten typ relaksu nie słabnie, jednak wśród amatorów floatingu pojawiły się podzielone zdania.
Pewna grupa osób przyznała, że odczuwała dyskomfort podczas sesji. W niektórych przypadkach był to niepokój i lęk spowodowany utratą możliwości odniesienia się do przestrzeni. Dźwiękoszczelność budki akustycznej ma obrazowo przedstawić jej nadrzędną funkcję. W rzeczywistości jest skonstruowana w przemyślany sposób, aby nie oddziaływać negatywnie na samopoczucie pracowników.
Różnice tworzących się naturalnie środowisk dźwiękowych, determinują funkcjonalność budek akustycznych. Dlatego jedne biura wymagają konkretnych funkcji, z których inne przestrzenie mogą swobodnie zrezygnować.
Budki akustyczne o uniwersalnych właściwościach to:
dopasowanie rozmiarem do ilości osób, które będą z niej korzystać. Dostępne są jednoosobowe kabiny do rozmów telefonicznych oraz komfortowe budki, które mogą pomieścić powyżej 2 osób;
przyciemniane szyby, które odcinają wnętrze od reszty biura, jednak nie tworzą ciemnej, zamkniętej przestrzeni;
sprawny system wentylacyjny, który pozwoli utrzymać odpowiednią temperaturę i cyrkulację powietrza wewnątrz budki,
regulowanie oświetlenia, aby dostosować natężenie światła do indywidualnych potrzeb pracowników.
Jako handlowiec lubię mieć swobodny dostęp do przestrzeni prywatnej. Jest to kluczowe w ustalaniu indywidualnych wycen z klientem oraz ewentualnych negocjacji biznesowych. Liczne rozmowy telefoniczne, spotkania online i bycie osiągalnym „tu i teraz” to ważne elementy mojej pracy.
Z budek akustycznych, które można wypróbować osobiście w Showroomie Logan, korzystam chętnie, ponieważ dają mi swobodę wyboru miejsca pracy oraz możliwość zadbania o klienta, który ceni swoją prywatność.
W Showroomie Logan przetestujesz różne modele budek akustycznych i kabin telefonicznych do biura. Otrzymasz także profesjonalne doradztwo odnośnie ich funkcjonalności, konfiguracji wyglądu i designu. Umów się na spotkanie w jednej z czterech dogodnych lokalizacji:
Lublin, ul. Diamentowa 4a;
Katowice, Korfantego 141a;
Kraków, Lasówka 42;
Warszawa, Radzymińska 257.
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.